Warning: Undefined variable $ip in /data/2/4/24b7cee4-e650-4d2c-a8e3-2daf4b721db7/auto4x4.sk/web/wp-content/plugins/wp-post-real-time-statistics/PostStatsHelper.php on line 258
Viete, ako funguje pohon 4 x 4?

Viete, ako funguje pohon 4 x 4?

by sprava_kanapa.sk

Každý typ pohonu má svoje špecifické vlastnosti, výhody, nevýhody a v neposlednom rade aj svojské správanie na ceste počas rôznych poveternostných podmienok.

Označenie 4 x 4 hovorí o pohone vozidla na všetky štyri kolesá. Dá sa rozdeliť na dve štvorky, z ktorých jedna hovorí o počte poháňaných kolies a druhá o celkovom počte kolies.

Toto označenie teda znamená pohon všetkých štyroch kolies, neznamená však vždy trvalý pohon. Všeobecne existujú tri hlavné skupiny pohonov 4 x 4 s viacerými variantami: trvalý, manuálne pripojiteľný a automaticky pripojiteľný.Viete, ako funguje pohon 4 x 4?

Manuálne pripojiteľný pohon

Motor za bežnej prevádzky poháňa buď prednú alebo zadnú nápravu. Následne podľa potreby je možné pripojiť aj pohon druhého páru kolies.

Tip: Motor síce poháňa, ale aj podvozok je pri pohybe dôležitý. Viete, aká je konštrukcia ramien podvozku a ako fungujú?

Najjednoduchším systémom je spojenie oboch náprav pevným hriadeľom cez zubovú spojku. Systém si však neporadí s rozdielnymi otáčkami prednej a zadnej nápravy v zákrute, preto musí túto funkciu zastúpiť šmýkanie kolies, možné len na klzkom povrchu.

Dnes už nie je potrebné pripájať pohon druhej nápravy pákou, či dokonca zámkami na nábojoch predných kolies. Deje sa tak komfortným stlačením tlačidla v kabíne elektropneumaticky, prípadne elektromotoricky.

Automaticky pripojiteľný pohon

Ide o inteligentné pripojenie pohonu druhej nápravy bez nutnosti manuálnej akcie vodiča. Tieto systémy pohonu všetkých kolies s automaticky pripojiteľným pohonom druhej nápravy sú len tak inteligentné, ako im umožní ovládací software.

Pri autách, kde konštruktéri nepočítajú s väčším podielom jazdy v teréne, je elektronika naprogramovaná tak, aby v maximálnej miere uprednostňovala pohon jednej nápravy, a tým šetrila palivo.

To znamená, že činnosť takéhoto systému závisí primárne na tom, ako je predvolený software. To platí aj o rýchlosti pripájania pohonu druhej nápravy alebo o miere prediktivity systému.

Tieto systémy nie sú teda prioritne stavané na náročné zaťažovanie v extrémnom teréne. Môžeme ich nájsť v mestských off-roadoch, ktoré majú pohon 4 x 4 prakticky na okrasu.

Trvalý pohon

Trvalý pohon je konštrukčne náročná úloha, pretože je potrebné umožniť počas jazdy rozdielne otáčky nielen na ľavej a pravej strane auta, ale tiež prednej a zadnej náprave. A tieto rozdiely zároveň pri preklze kolies eliminovať.

Vhodným riešením eliminácie rozdielov môže byť medzinápravový diferenciál. Ak však bude mať auto tri otvorené diferenciály, tak sa bude hnacia sila deliť medzi všetky kolesá rovnakým dielom.

To znamená, že pri úplnom znížení adhézie jedného z kolies dôjde k strate ťažnej sily aj na ostatných kolesách. Tento problém môže byť riešený niekoľkými spôsobmi.

Pribrzdenie kolies

Trakčné problémy niektorého kolesa sa dajú riešiť jeho pribrzdením, teda zásahom ESP. Trakciu to síce nevylepší, ale dané koleso takto neuberá silu ostatným kolesám. V tomto systéme však vznikajú pomerne vysoké straty.

Zvýšenie trenia

Ďalšou možnosťou je zvýšenie svornosti medzinápravového diferenciálu. Tým dôjde k obmedzeniu jeho funkcie zvýšením vnútorného trenia, čo má za následok jeho snahu zjednotiť otáčky na oboch výstupoch, a teda narušenie rovnováhy v distribúcii krútiaceho momentu.

Čím vyššie bude vnútorné trenie, tým viac sa bude systém blížiť vlastnostiam pevného spojenia. Preto je potrebné ho nastaviť tak, aby bol systém stále schopný vyrovnávať rozdiely otáčok kolies prednej a zadnej nápravy.

Mechanická uzávierka

Aj v tomto prípade sa dá použiť niekoľko riešení. Môže ísť o plne mechanickú uzávierku, ktorá vytvorí rovnaký systém ako s ručne priraditeľným pohonom všetkých kolies.

Viskózna medzinápravová spojka

Druhou možnosťou je použitie viskóznej medzinápravovej spojky. Výhodou systému je jeho meniaca sa svornosť bez potreby elektronického ovládania.

Viskózna spojka reaguje podľa miery pretáčania kolies primárnej nápravy, pretože tento systém má jednu nápravu poháňanú trvalo a druhú cez spojku. Systém je pomerne jednoduchý, ale účinnosť spojky nie je tak presná ako pri modernejších systémoch.

Elektronicky riadená spojka

Existuje aj ďalšia možnosť, ako zaistiť obmedzenie činnosti medzinápravového diferenciálu. Elektronicky riadená spojka, ktorá sa za bežných podmienok správa ako systém s tromi otvorenými diferenciálmi, ale pri preklze kolesa prerozdelí momenty podľa aktuálnych adhéznych podmienok.

Aké sú problémy tohto pohonu?

Prakticky ide o štandardné problémy prevodového, ale aj podvozkového systému. Čiastočne znásobené aj vyššou hmotnosťou vozidla a najmä tým, že pohon 4 x 4 má viacero podporných systémov.

Nadmerné zaťažovanie, či preťažovanie systému dokáže pomerne zásadne skrátiť jeho životnosť. Mechanické časti tiež dostávajú zabrať, v novších modeloch je pomerne často riziková aj riadiaca elektronika.

Diagnostika a aj riešenie problémov tejto pohonnej sústavy patria do rúk odborníkom. Dôležitým spôsobom, ako sa starať o svoje auto pri všetkých typoch pohonov 4 x 4 je pravidelná kontrola a prevencia, napríklad výmena olejových náplní.

Výhody pohonu štyroch kolies

Okrem nevýhod, rizík a náročnosti, predsa len existujú aj výhody tohto pohonu.

  • Pokiaľ potrebujete auto do terénu, bez pohonu všetkých štyroch kolies sa len ťažko zaobídete.
  • Autá so 4 x 4 pohonom bývajú bezpečnejšie, najmä v prípade zlých poveternostných podmienok.
  • Pohon všetkých štyroch kolies má zo zásady lepšiu trakciu oproti autám s obyčajným pohonom.

Na záver

Tieto pohony sú skôr vhodné do terénnych podmienok. Pri jazde po obyčajnej mestskej ceste nemajú veľké využitie.

Pohon všetkých štyroch kolies je zároveň pomerne zložitým systémom, ktorý má stále mnoho miesta na vylepšovanie. Nikdy ale neviete, ako bude vývoj pokračovať.

 

 

Michal Horváth, Špecialista na optimalizáciu webov

 

 

You may also like